2009 m. spalio 31 d., šeštadienis

2 Paskaita: Faktų kaupimas


Video reportažas – tai menas ne tik surinkti faktus apie situaciją, bet ir juos pateikti, kaip įdomų, reginį, pritraukiantį žiūrovų dėmesį. Reportažas turi būti toks, kokį norėtume matyti, klausyti ir be abejo – suprasti.

Faktai, vešinami spaudoje ir televizijoje renkami tokiu pačiu būdu, tačiau jų pateikimas – visiškai skirtingas. Esminis skirtumas tas, jog laikraščio skaitytojas tik perskaito informaciją, galėdamas įsivaizduoti, o TV žiūrovui tuo pat metu rodomas vaizdas ir garsas.
Išskiriami du skirtingi televizijos reportažų tipai:
1. Gyvi (tiesioginiai);
2. Įrašomi į juostą, sumontuoti;

Reporteris renka faktus uždavinėdamas klausimus. Visada reikia įvertinti situaciją ir turėti planą, kokius asmenis norėsite apklausti. Norint sukurti gerą reportažą derėtų klausyti šių patarimų:


• Pirmiausiai pasikalbėti su tais, kurie gali greitu metu (arba netikėtai) palikti filmavimo vietą (tai gali būti įvykio liudytojai, medikai, gaisrininkai…);
• Klausinėti asmenį tol, kol faktai/aplinkybės taps tikslios ir aiškios, nebekils papildomų klausimų;
• Reporteris turi nuolat stebėti aplinką, mat neretai užfiksuotos detalės ar smulkmenos suteikia naudingos papildomos informacijos;
• Pirmiausiai kamera turi užfiksuoti tas detales, kurios reporteriui atrodo pačios svarbiausios, nes beisikeičiant situacijai (pvz.: eismo įvykio atveju) gali tekti pasišalinti iš filmavimo vietos;
• Geriau nufilmuoti daugiau, nei reikia – juk visada galima sumontuoti ar dalies medžiagos nepanaudoti;
 
 • Pašnekovo balso neturi trikdyti pašaliniai garsai (pvz.: automobilių sirenos, gatvės triukšmas). Kita vertus, žiūrovus traukia pavojų skelbiantys garsai, todėl reikėtų derinti filmavimo schemą, pvz.: pašnekovo komentaras/važiuojantis automobilis su sirenomis/vėl tęsiamas komentaras;
• Pokalbį visada iliustruoja papildoma, su kalbančiojo profesija ar teiginiais susijusi medžiaga (pvz.: kalba gydytojas ir tuo metu rodoma, kaip jis padeda nukentėjusiam); Garsą visada turi iliustruoti vaizdas;
• Reportažo pradžioje ir pabaigoje naudinga parodyti bendrą įvykio vaizdą, o pasakojimo metu leistis į detales tiek kalbos, tiek iliustratyvumo atžvilgiu.
• Kiekviename reportaže turi būti intarpas, kai filmuojamas pašnekovo besiklausantis žurnalistas. Asmenys filmuojami iš skirtingų kampų (žurnalistas – po interviu, vėliau sumontuojant); Šiuos įterpinius galima panaudoti tada, kai pašnekovas pvz.: nusičiaudi;
• Po interviu galima dar kartą pasikalbėtis su pašnekovu, panaudoti tą medžiagą reportaže. Esminis reikalavimas – negalima iškraipyti pašnekovo minčių;
• Reporteris privalo suteikti dėmesį į kalbantįjį, jo neturi trikdyti pašaliniai įvykiai, aplinka;
• Pašnekovas prieš prasidedant filmavimui turi būti informuotas ape tai, jog bus klabinamas. Reporteris turi būti mandagus, netrikdyti kalbančiojo;
• Reporteris privalo valdyti interviu ir patį pašnekovą – nukreipti atsakymus tinkama linkme, o matydamas, jog nepavyks išgauti norimo rezultato – ieškoti naujo informacijos šaltinio;

• Pašnekovas turi būti išprovokuojamas išsamiems atsakymams. Neverta užduoti klausimo, į kurį atsakymas bus „taip” arba „ne”. Prieš interviu reikia ruoštis, kaupti informaciją, koncentruotis į svarbiausius, esminius klausimus;
• Tiesioginio interviu metu reporteris turi pristatyti pašnekovą žiūrovams;
• Kadangi tiesioginio interviu metu nėra galimybės naudoti foninius vaizdus, papildančius kalbą, žurnalistas privalo aiškiai formuluoti temą, problemą ir klausimus, kad žiūrovui būtų aišku apie ką ir kodėl kalbama;
• Negalima skubėti, interviu tempas turi būti tolygus, negalima staiga įsiterpti;
• Būtina Įsitikinti, jog informacijos tikslumas = 100% :)

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą